Via een zorgaanbieder aan te schaffen

Tip 10 - Personenalarmering in geval van nood

Waarom?
In geval van nood kunt u hulp inschakelen, dit geeft een veilig gevoel.

Hoe?
Door het drukken op een (draadloze) alarmknop, bijvoorbeeld in de vorm van een armband, ketting, trekkoord, kastje of valdetector, activeert u het personenalarmeringssysteem. Er gaat dan een hulpoproep naar bijvoorbeeld de zorgmedewerker of familie of buren. Het is ook mogelijk dat er vervolgens een spreek-luisterverbinding tot stand komt tussen u en deze persoon. Indien nodig komt iemand bij u langs.

Tip 11 - Valdetector constateert een val

Waarom?
Mocht u vallen in uw woning, dan kan er met behulp van een valdetector actie worden ondernomen. Een veilig gevoel.

Hoe?
Een valdetector is een klein apparaatje, dat u bij zich draagt. De valdetector schakelt zelfstandig het personenalarmering in wanneer u bent gevallen. Veel valdetectoren reageren niet alleen op een plotselinge beweging, maar checken ook of u na uw val nog beweegt en hoe uw positie is (staand of liggend). Op die manier wordt een vals alarm voorkomen.

Tip 12 - Bewegingsdetector waarschuwt en slaat alarm

Waarom?
U beweegt zich een tijdje niet. Dan kan er alarm worden geslagen. Dit geeft een veilig gevoel.

Hoe?
Dit alarmsysteem slaat alarm wanneer u langere tijd niet beweegt in de woning (bijvoorbeeld vier uur). Dit alarm maakt altijd onderdeel uit van een uitgebreider huisautomatiseringssysteem en vereist een minimaal aantal bewegingsmelders in huis.

Tip 13 - Deurmat met sensor

Waarom?
Mensen met dwaalgedrag in het oog houden.

Hoe?
De deurmat geeft een signaal af wanneer iemand hierop gaat staan. Het signaal wordt doorgegeven aan de deurbel. Of aan een zendertje dat op zijn beurt draadloos contact maakt met de mantelzorger.

Tip 14 - Beeldcommunicatie via televisie, computer

Waarom?
Regelmatig beeldcontact zorgt voor een veilig gevoel. Door beeldcontact kan iemand op afstand u zien en eventueel met u meekijken en advies geven.

Hoe?
Via de computer, de televisie of een telefoon met een camera. U maakt zo beeldcontact met bijvoorbeeld een wijkverpleegkundige. Wanneer u een vraag heeft of tussendoor extra advies zoekt, kunt u op deze wijze contact leggen. Handig is dat degene waarmee u contact heeft, kan meekijken met bijvoorbeeld uw medicijngebruik. Informeer bij uw thuiszorgorganisatie of zij deze dienstverlening aanbieden.

Tip 15 - Medische gegevens automatisch doorgeven

Waarom?
Naar het ziekenhuis voor controle? Het lukt niet altijd om vervoer te vinden. Door zorgmonitoring hoeft u niet langs het ziekenhuis, maar kunt u op afstand de nodige medische gegevens doorgeven.

Hoe?
Er komen steeds meer mogelijkheden om uw gezondheid op afstand te monitoren, ofwel een oogje in het zeil te houden. Voor onder andere diabetes, hartfalen, COPD. Bij hartfalen krijgt u bijvoorbeeld een speciale bloeddrukmeter en weegschaal thuis. Dagelijks weegt u zich en meet u uw waarden en drukt vervolgens op de knop. Daarmee stuurt u de gegevens automatisch naar een verpleegkundige van de thuiszorgaanbieder. Die neemt contact met u op als uw waarden daar aanleiding voor geven. Informeer bij uw thuiszorgorganisatie wat de mogelijkheden zijn.

Tip 16 - Met welzijnsknop een oogje in het zeil houden

Waarom?
In geval van nood moet er actie worden ondernomen.

Hoe?
Iedere ochtend laat u door middel van het indrukken van de ‘welzijnsknop’ weten dat u goed bent opgestaan. Indien de knop niet wordt geactiveerd, dan wordt er (telefonisch) contact met u opgenomen. Vaak wordt deze dienst aangeboden in combinatie met personenalarmering.

Mijn situatie

Slimme oplossingen

Kosten

Hulp bij aanpassen